Psychomotorika do 6 měsíce

11.04.2019 16:04

Proč se zajímat o vývoj miminka a co s tím?

 

Je spousta otázek, na které bychom se mohli v souvislosti s pojmem psychomotorický vývoj ptát. Určitě mi dáte za pravdu, že jich mnoho vymyslíte v hlavě i vy sami...

Nejčastěji se setkávám ve své poradně, ale s těmito velkými otazníky

1)       Co tedy dělám špatně?

2)       Vždyť je dnes všechno nabízeno a vyráběno v souladu s psychomotorickým vývojem, tak co se stalo?

 

Ano, co děláme špatně? Mojí odpovědí je nic, jen toho děláme až příliš  mnoho navíc... Zaměřili jsme se někdy na to, co všechno má naše miminko do 6tého měsíce k dispozici a co doopravdy ke svému rozvoji potřebuje? Náš trh je nyní přesycen pomůckami, hračkami, lehačkami, baby vaky, apod. O kterých samozřejmě hlásá, že jsou v souladu s psychomotorickým vývojem dítěte, ale kdo z nich opravdu bere na zřetel všechna rizika, která mohou tyto pomůcky způsobit? Opravdu je rodič natolik edukován, aby pomůcku měl opravdu jen jako „ pomůcku v případě nouze „ nebo vlastně vůbec rizika častého používání nezná?

 

Tohle už samozřejmě řešeno často není. Pojďme si dát konkrétní případ – vibrační lehátko.

Pojďme se na něj podívat z hlediska rodiče, který si ho pořídí nebo mu bylo pořízeno – ano i na něm je informace, že je to samozřejmě v souladu s psychomotorickým vývojem dítěte, ale opravdu miminku prospívá?

Vezmeme-li v úvahu novorozené miminko do 3. měsíce, tak jeho hlavním velkým úkolem ve vývoji je nalézt svou vlastní osu! Osou je myšlena pomyslná přímka, kterou tvoří čelo, nosík, brada, hrudní kost, spona stydká...

Pokud toto malé miminko budeme často pokládat do leháka, kde se mu bude jistě krásně spinkat a hrát si, koukat, pohupovat, vibrovat dáváme mu tím možnost tento jeho velký úkol splnit? Opravdu má miminko možnost najít osu a díky tomu se pak dále správně vyvíjet? V lehátku, kde se pokaždé svezu k jedné nebo druhé straně?

Později se chci vzpřimovat, otáčet a i v tomto mi lehátko bude neprospěšné...

To jsme si ukázali konkrétní příklad na lehátku, které může být ale i skvělou pomůckou pro chvilkový odpočinek,kdy něco potřebujeme dovařit, dodělat a chceme, aby na nás miminko vidělo, nicméně ve finále ho využijeme minimálně.

Pokud vynecháme lehátko, tak s epodívejme jen na časté nošení ve vzpřímené poloze, která rozhodně též není vhodná. Hlavička dítěte je v tomto období stále nestabilní a těžká a tlačí nám na páteř, tímto miminko nutí se tomuto přizpůsobit, zapažovat, kroutit se, odchylně nalézat stabilitu.

Klíny v postýlce, vyvýšené postýlky, atd.

 

Nechme teď lehátko a jiné pomůcky

a další vychytávky stranou a pojďme se zaměřit na hlavní úkoly, které by miminko mělo v prvním půl roce života zvládnout.

Jak jsme si již pověděli jeho největším úkolem je v prvních 3. měsících nalézt svou osu, pokud ji miminko nenajde ( ať už z jakékoliv příčiny a věřte mi, že příčin může být opravdu mnoho ) bude mít jistě velké potíže se dále správně vyvíjet pokud to není řešeno v pozdějším dětském věku a v dospělosti nastanou fyziologické odchylky a bude nutné odstraňovat případné následky ( jako je např. Skolióza páteře, úklony pánve, asymetrické užívání svalů, asymetrické lezení, plazení, špatná chůze...).

 V dalších měsících se poté díky tomu může vyvíjet symetricky, vzpřimovat, užívat tzv. křížový vzor, který napomáhá k propojování pravé a levé mozkové hemisféry, může se pomalu připravovat na jeho další velké úkoly, které ho budou čekat v pozdějším věku a to ať už v hrubé motorice či jemné, rozumovém vývoji apod. Vše se vším souvisí a pokud něco „ pokulhává“ máme možnost dopomoci k nápravě.  Na konci druhého trimenonu ( v 6. měsíci ) se miminko začne připravovat na další velký krok ve svém vývoji a to je vzpřimování, lezení, začne zapojovat více ručičky, když se vzpřimuje na dlaně, do tzv. druhého vzpřímení, začne se nám otáčet a posilovat tak šikmé břišní svaly, hraje si s nožičkami, natahuje se do stran po hračkách... Tohle všechno jsou velmi důležité dovednosti.

Pojďme společně dětem vytvořit takové podmínky, aby se mohli přirozeně vyvíjet, pojďme svým dětem dopřát komfort zdravého vývoje dovedností a těšme se z toho jak jsou sami šikovné.

 

Na dobrém začátku závisí všechno. To řekl Jan Amos Komenský a měl opravdu velikou pravdu.

Pojďme společně dětem dopřát ten nejlepší začátek, který je v našich silách a těšme se z našeho společného úspěchu.

Věřme ve schopnosti našich miminek.

                           Lucie Špačková Krasanovská

Zpět

Kontakt

RC Dobříšek, z. s.
Na Nábřeží 1650
263 01 Dobříš

provozní - 608 906 559
administrativa - 603 199 265
koordinátorka - 608 459 559

 
Úřední hodiny v RC
Po-Pá 8-12 hod.
 

Úřední hodiny v RC
Po-Pá 8-12 hod.

provozní - tel. 608 906 559 
Po-Čt 8:00 -16:30 hod.
Pá 8:00 -14:00 hod.

administrativa - tel. 603 199 265 
Po-Čt 8:00 - 15:00 hod.
Pá 8:00 - 12:00 hod.

koordinátorka - tel. 608 459 559 
Po, Út, Pá 10:00 - 14:00 hod.

 

 

 

© 2012 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořte si web zdarma!Webnode