Miňonky

02.06.2013 17:00

Od května 2013 probíhají v RC Dobříšek tvořivé hrátky s barvičkami a různým materiálem pro děti od 2 do 3 let v doprovodu jednoho z rodičů. Můžete přijít si tvořivý kroužek „oťukat“ a uvidíte, jak se k výtvarným pomůckám a barvičkám vaše batolátko má, a můžete se rozhodnout, zda budete chodit pravidelně či nikoliv.

Pravidelnou docházkou se dítko učí se štětcem a s barvičkami zacházet a pomalu, ale jistě v sobě objevuje vlohy k tvořivé činnosti.  K tomuto mu můžete velmi dobře dopomoci vy, pokud se také ujmete výtvarných pomůcek a začnete s dítkem vytvářet první malby. Necháte se sami pohltit tvořivým procesem. Za sebe musím říci, že je to úžasný prostor pro relaxaci, protože zde není nárok něco konkrétního vytvořit, ale spíše si skutečně s barvičkami pohrát, zjistit, co například dokáže voskovka společně s anylínovými barvičkami. A nebo je velká zábava, jak se proměňují temperové barvičky jejich smícháváním. I když dítko prosadí svou touhu po opozici a pojme činnost skutečně dravě po svém, vyjde mu nakonec přece jen zajímavá barvička. A hlavně - tvořeníčko si pěkně užije. U nás doma, když nabídnu dětem, že budeme něco vyrábět, většinou se setkám s nezájmem. Když si začnu tvořit sama, během chvíle mám obě děti u sebe a každý si tvoří po svém, co chce, z pomůcek, se kterými mám já vlastní záměr, jiný než děti.

K činnosti lze přistoupit s určitou vizí nebo jen tak pro činnost samotnou. Tak se vám povede vykouzlit mnoho odstínů zajímavých barev, využít schopnosti nanášedel – štětec, špejle, houbička, razítko, lahvička s kapátkem atd. – vytvořit určitý jev, obrazec na papíře. A zde máte prostor také vy, maminky, tatínkové a babičky. Můžete dítku svým vzorem ukázat, jaké barvy a odstíny můžou se třemi základními barvičkami vzniknout. Ukážete mu, že vás činnost také zajímá - a to, co děláte vy, určitě stojí za nápodobu.

Myslím, že si můžete být jistí, že od okamžiku, kdy dítko ,,napatlá“ na stůl některé z pokrmů, které mu naaranžujete na talířek, si tvoření naplno užívá. I když ho pojme úplně po svém. Tedy jinak, než máte představu vy. V tuto chvíli je dobré dát dítěti prostor pro vlastní přístup k tvořivé činnosti. Vytváříte mu podmínky pro vyjádření vlastního vnímání světa, a vůbec prostor k vyjádření sebe sama. Rodiče zde mohou podat dítku pomocnou ruku ve chvíli, kdy si samo nedokáže poradit, zejména ve chvílích, kdy se nemůže tvořivě rozmáchnout ze začátku.

V běžném životě učíme děti konfrontaci s řádem a pravidly, které mu nastavujeme my dospělí.  Během tvoření je dáno pouze jedno jediné pravidlo, a to pracovat pouze na papíru, ne vedle něho. Co z papíru bude po práci malých tvořivých ručiček, je na začátku jedno velké tajemství. To jak dalece jej pomaluje, kolik zvolí barev, proděraví ho, záleží již jen a pouze na temperamentu a fantazii malého výtvarníka. Na našem barevném tvořeníčku jsou předsudky a ,,velkolepé cíle“ světa dospěláků překážkou pro plné rozvinutí kreativity v tvořivém procesu. Nechme je tedy za dveřmi našeho barevného ateliéru a pojďte s námi u výtvarného čarování relaxovat.  

Mgr. Kateřina Neubauerová