Bylo nebylo ...

20.03.2019 07:47

Bylo nebylo…aneb O léčivé síle příběhů

 

Rádi vyprávíme a posloucháme příběhy. Je to jedna z nejzákladnějších vlastností lidských bytostí. Má to totiž spoustu výhod. Tak například: 

  • Děti si svoji zkušenost a informace ukládají v podobě příběhů už po prvním roce života, jako takové si je také vybavují.
  • Asi do osmého roku děti rozumí lépe metaforám než klasickému „vysvětlování“.
  • Příběhy mluví k nevědomí dětí. Mohou se z nich učit. Díky nim lépe rozumí tomu, co se jim v životě děje. Posilují je, protože jim v různých životních situacích ukazují: „Nejsi v tom sám/sama.“
  • Při poslouchání a vyprávění příběhů využívají celé mozkové spektrum, protože je tam obsažen obraz, jazyk, emoce.
  • Když maminka nebo tatínek vypráví příběh nebo pohádku, nemůžou v myšlenkách nikam utíkat – nutí je to být s dítětem tady a teď a vypnout myšlenky na cokoli jiného. To sbližuje.
  • Příběhy a vyprávění pomáhají dětem dát událostem a zážitkům smysl. A to i těm traumatickým. Je pak snadnější je „integrovat“ - tak, aby nás bolestné zážitky neovlivňovaly nepředvídatelným a nečekaným způsobem v budoucnosti.

 

Takže je fajn si vyprávět. A způsobů je několik. Tak třeba:

Rodič vypráví dětem, co se mu dnes přihodilo.

Rodič vypráví dětem, co se mu přihodilo, když byl malý a jak to prožíval on a lidé kolem.

Rodič vypráví dětem o jiných členech rodiny. Nebo historky, které se jiným členům rodiny staly.

Jiní členové rodiny vyprávějí našim dětem historky z našeho dětství.

Jako rodiče posloucháme, když děti cokoli vyprávějí, a dáváme jim najevo, že nás to zajímá. Podpoříme tak jejich chuť vyprávět.

Rodič se ptá dítěte na zážitky. Zároveň: Některým dětem ale jako by se nechtělo vyprávět. Můžete na to jít z jiného soudku: „Co tě dneska potěšilo/naštvalo/překvapilo?“ Vezměte to jako hru: „Řekneš mi tři věci, které se ti dnes staly – dvě z toho si vymyslíš, jedna bude pravdivá. A já budu hádat, jaká.“ Nebo: „Budu hádat, co se ti dneska přihodilo.“ A schválně se párkrát trefit vedle.

Vyprávět a číst pohádky. Zároveň: Některé děti jako by pohádky nezajímaly. Můžete zkusit na to jít jinak: zkuste zjistit, jaké příběhy je fascinují na obrazovkách, a najděte, co mají tyto příběhy společné. Sledují například rády hrdiny a hrdinky s nadpřirozenými schopnostmi, kteří bojují proti zlu? Nebo příběhy s opravdovými dětmi, kteří prožívají dobrodružství? Příběhy zvířátek? Příběhy opravdových hrdinů? Zkuste pak vybrat pohádky nebo příběhy, které odpovídají jejich přirozenému zájmu.

Zpět

Kontakt

RC Dobříšek, z. s.
Na Nábřeží 1650
263 01 Dobříš

provozní - 608 906 559
administrativa - 603 199 265
koordinátorka - 608 459 559

 
Úřední hodiny v RC
Po-Pá 8-12 hod.
 

Úřední hodiny v RC
Po-Pá 8-12 hod.

provozní - tel. 608 906 559 
Po-Čt 8:00-18:00 hod.
Pá 8-14:00 hod.

administrativa - tel. 603 199 265 
Po-Čt 8:00-15:00 hod.
Pá 8-12:00 hod.

koordinátorka - tel. 608 459 559 
Po-Pá 10:00-14:00 hod.

 

 

 

© 2012 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořte si webové stránky zdarma!Webnode